Sakägarförteckning

Hej! Jag undrar hur man ställer upp en sakägarförteckning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Svaret på er fråga regleras på lite olika ställen beroende på vilket egendomsslag det rör sig om. I Utsökningsbalken kan ni se att det uppställs regler avseende sakägarförteckning för registrerat skepp (10 kap), registrerat luftfartyg (11 kap) samt vid försäljning av fast egendom (12 kap).

Vad gäller exekutiv försäljning av fastighet så har det besvarats i tidigare frågor här på Lawline, se bland annat om sakförteckning och om hur man räknar ut skyddsbeloppet.

Hoppas att detta var till hjälp.

Vänliga hälsningar

Stina JanssonRådgivare