FrågaSKATTERÄTTAvdrag17/04/2017

Rotavdrag för fritidshus

Min son har nyligen köpt en fritidsfastighet, vilken han vill renovera. Nu funderar han på att ge mig, sin mamma en mindre del av fritidsfastigheten som gåva alt, är att jag köper en mindre del av fastigheten, däreftern söker jag lagfart för den delen. Kan jag då utnyttja rotavdrag för reparationsarbeten jag betalar för på fritidshuset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

För att kunna utnyttja rotavdraget krävs att du har så kallad synlig äganderätt, vilket innebär att det krävs ett avtal samt inskrivning hos inskrivningsmyndigheten. Observera att om du söker rotavdrag för ett fritidshus krävs att du är helt eller delvis bosatt i fastigheten. Att vara ägare till fastigheten ger alltså i sig inte avdragsrätt. Rotavdragets storlek varierar något beroende på din inkomst etc. Mer om rotavdrag finns att läsa här och här. Här kan du hitta vilka arbeten som medför respektive inte medför avdragsrätt.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare