Rökförbud av bostadsrättsförening?

Svaret som gällde frågan "Kan en bostadsrättsförening införa rökförbud?"

2014-04-13 i Bostadsrätt

Har något hänt nyligen som kan har ändrat svaret till ovanstående fråga?

Tacksam för en snabbrespons!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nej, det har varken kommit någon lagändring eller prejudicerande rättsfall som har ändrat rättsläget. Däremot går trenden mot att det blir mindre och mindre socialt accepterat att röka i närheten av andra. Det finns vissa fastighetsbolag som har hotat med att pröva frågan rättsligt men då så inte har skett får den ännu anses okej att röka på innergården, särskilt om det rör sig om en stor gård. I dagsläget kretsar de flesta diskussioner om huruvida det ska gå att förbjuda rökning på balkonger, vilket torde ses som en större störning än rökning på en stor innergård.

Här finns svaret från 2014-04-13

Lawline RådgivareRådgivare