FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/03/2014

Ringa narkotikabrott, resa till USA.

Hej! Om man har blivit dömd till böter för skadegörelse och ringa narkotikabrott, kan man då resa till USA? Vistelsen är inte längre än 1 vecka.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Skandinaver omfattas av Visa Waiver Program (VWP) som innebär att du inte behöver ett visum för inresa till USA, men det krävs ett inresetillstånd (kallas för ESTA).

Ett inresetillstånd får du genom att ansöka här http://www.esta.us/svenska.html

I ansökan får du bl.a. svara på om du har blivit dömd för olika typer av tidigare brottslighet. Där nämns narkotikabrott som ett exempel på brottslighet som utgör ett hinder för att få inresetillstånd. Ditt narkotikabrott utgör således ett hinder för att resa med ESTA.

Det du måste göra är att ansöka om turistvisum. Information om hur du gör detta hittar du på Amerikanska ambassadens hemsida http://www.usemb.se. Vid ansökan om visum görs en bedömning från fall till fall och en tidigare dom utgör alltså inget definitivt hinder för visum. Du får berätta om omständigheterna kring din dom och sedan görs en individuell bedömning.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare