FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll15/11/2014

Retroaktivt underhåll till barn

Min tonårsdotter har bott hos mig sedan jag och hennes far skilde oss för 3 år sedan, jag har nu fått reda på att jag har rätt till underhållsbidrag då hon studerar på gymnasiet. Kan jag begära det retroaktivt även fast jag inte krävt det tidigare? och i så fall hur går jag till väga? Ringde försäkringskassan för att få hjälp, enligt dem har jag endast rätt att få 1 månad retroaktivt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om underhållsskyldighet till barn finns i Föräldrabalkens 7:e kapitel, som du kan hitta här. Barnets föräldrar är skyldiga att svara för dess underhåll fram till barnet fyller 18 år, om barnet går i gymnasium fram ska underhåll dock betalas fram till barnet fyller 21 år. Enligt huvudregeln i 7:2 ska en förälder som inte bor tillsammans med barnet betala underhållsbidrag till barnet. Bidragets storlek varierar beroende på föräldrarnas inkomst, och beräknas enligt 3-6 §§. Något förkortat ska en förälder betala en lika stor andel av barnets underhåll som motsvarar den andel deras egna inkomst utgör av föräldrarnas sammanlagda inkomst. Skyldighet att betala underhållsbidrag kan fastställas genom avtal eller dom, vilket innebär att du kan komma överens direkt med barnets far eller om det inte är möjligt, stämma fadern i domstol. En domstol får inte fastställa ett underhållsbidrag som avser en period längre än 3 år innan talan om underhållsbidrag väcktes, dagen då domstolen tagit emot stämningsansökan. Det är dock möjligt att du avtalar med barnets far om underhållsskyldighet för en tidigare period.

HD har angett att retroaktivt underhållsbidrag som huvudregel ska medges fullt ut under 3-årsperioden om det inte skulle vara oskäligt betungande för den underhållsskyldige. Den underhållsskyldiges ekonomiska förhållande och betalningsförmåga kommer därför att få betydelse. Även om barnets far hade haft förmåga att betala löpande under tidsperioden kan det anses oskäligt betungande att behöva betala allt retroaktivt.

Underhållsbidrag från en förälder ska skiljas från underhållsstöd, vilket barnet kan få från försäkringskassan enligt socialförsäkringsbalkens 18:e och 19:e kapitel, som du kan hitta här. Underhållsstödet utgår i stället för underhållsbidraget, barnet kan alltså inte få båda. Om barnet får underhållsstöd kommer barnets far i stället betala tillbaka till försäkringskassan ett belopp som med vissa undantag motsvarar underhållsstödet. Underhållsstöd kan bara utbetalas retroaktivt för en månad innan ansökan inkom till försäkringskassan, se 18:13.

Detta innebär att ditt barn kan få underhållsbidrag från barnets far för 3 år retroaktivt, men inte underhållsstöd. Den praktiska konsekvensen av detta är att du inte kan ansöka hos försäkringskassan utan måste komma överens med eller stämma barnets far i domstol. Om du behöver hjälp en stämningsansökan kan du vända dig till vår samarbetspartner familjens jurist som du kan boka tid hos här för att få vidare rådgivning.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare