FrågaSKATTERÄTTÖvrigt10/10/2015

Retroaktiv skattelagstifning

Hej,

Min bror påstår att gåvo- och arvsskatten är på gång tillbaka och att den då kommer verka retroaktivt. När den avskaffades flyttades datumet tillbaka något för att tsunamikatastrofens offer skulle omfattas men åt andra hållet, skulle det, rent hypotetiskt, vara lagligt att införa en skatt säg 2017-01-01 och i ett svep omfatta alla gåvor som gjorts från 2016-01-01? Låter helt bisarrt i mina öron och jag försöker övertyga brodern som kör med "Vågar du chansa?". Har ni något bra svar jag kan ge till honom? (Jag har i kontakter med Skatteverket och Finansdepartementet iallafall fått fram att något sådant förslag inte finns i dagsläget så jag undrar mer hypotetiskt om budgetförhandlingar nästa höst skulle omfatta detta.)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nej, det är enligt grundlag (2 kap. 10 § 2 st. RF) förbjudet att ta ut skatt för något som inte var föreskrivet vid den tidpunkten den skatteutlösande händelsen inträffade.

Det finns visserligen några undantag, men dom är mycket sällsynta och inte aktuella idag; till exempel krig och svår ekonomisk kris. Det är även möjligt att ta ut skatt retroaktivt om regeringen lämnat ett sådant förslag, men det är då endast möjligt att "backa" tiden till dess att förslaget lämnades. I dagsläget finns inget sådant förslag och det är således inte grundlagsenligt att beskatta en gåva som sker idag.

Lawline RådgivareRådgivare