Retroaktiv semesterersättning

Det har visat sig att företaget inte betalt ut semesterersättnig för övertidslönen utan bara för övertidsersättning dom senaste 5 åren?Kan man kräva det retroaktivt 5 år tillbaka eller de går bara för föregående år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad grundas semesterersättningen på?

Semesterersättningen är en laglig rättighet. Angående vilka inkomster som är semesterersättningsgrundande räknas all fast och rörlig förvärvsinkomst från tjänst in. Det betyder att OB, provision, bonus övertidsersättning och så vidare ska läggas in i beräkningen. I princip kan man säga att all lön som är förfallen till betalning (dvs. det som står på eventuell lönespecifikation eller annars kommer in på ditt konto) ska räknas med.

Jag uppfattar det som att du inte har fått semesterersättning för övertiden du har jobbat. Semesterersättningen är minst 12 procent på den lön du har tjänat totalt. Det spelar ingen roll om du jobbat en dag eller en hel sommar, du har alltid rätt till semesterersättning. Vid kortare anställningar kan arbetsgivaren betala ut ersättningen varje månad. Annars ska semesterersättningen betalas ut senast en månad efter det att anställningen upphört.

När det kommer till övertid brukar semesterersättningen normalt sett inkluderas i övertidsersättningen och ska således inte läggas på i semesterlöneunderlaget. Det kan vara så att du får en högre övertidsersättning än vad du egentligen skulle ha eftersom arbetsgivaren räknar med semesterersättningen i övertiden. Är det inte så, har du rätt till din semesterersättning för ditt övertidsarbete. Arbetstidslagen reglerar inte frågan om några regler om ersättning för övertid. Du bör fråga din arbetsgivare kring vad som gäller och om det regleras i kollektivavtal. Kollektivavtalen innehåller regelmässigt regler om övertidsersättning. Finns det kollektivavtal kan det vara värt för dig att kolla med facket hur villkoren ser ut när det kommer till övertid och semesterersättning. Finns inte kollektivavtal bör det vara reglerat i ditt anställningsavtal.

Kan man retroaktivt kräva in semesterersättning?

Det är möjligt att kräva semesterersättning retroaktivt, men tyvärr kan det vara för sent för en del av dina krav. I arbetsrätten gäller generellt en preskriptionstid på 10 år för lönefordringar enligt 2 § preskriptionslagen, detta med undantag för semesterlön och semesterersättning som omfattas av 2 års preskription enligt 33 § semesterlagen. Dvs vill en arbetstagare kräva semesterersättning ska man väcka talan inom två år från utgången av det semesterår då semesterersättning skulle ha utbetalts. Du skulle kunna få ersättning för två år, men tyvärr inte för de andra tre åren.

Mitt tips är att kolla med din arbetsgivare och eventuellt fackförbund innan du framställer dina krav om ersättning för att försäkra dig om hur det ligger till!

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare