Retroaktiv ersättning efter att samboförhållande upplösts?

Jag och min sambo har flyttat ifrån varandra, jag skaffade bostadsrätten innan vi träffades och hon har bara haft jobb vid behov/timmar och har i stort sätt aldrig betalat någon hyra för att bo här så jag har fått betala den. Lite matpengar har hon dock kunnat bidra med. Har jag skyldighet att betala hela hyran, el osv. För att det är min bostadsrätt eller skulle jag kunna kräva ersättning förvatt hon har bott här i efterhand?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör ska, om en av samborna begär det inom ett år, bodelning enligt sambolagen ske. I en sådan ingår enligt 3 § samboegendom. Med det menas bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk, exempelvis möbler och en lägenhet. Kostnader som den ene sambon haft för den andre är inte något som ska delas upp i efterhand. Ska hyra eller annan ersättning utges måste det bestämmas i förväg.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare