Respekten för den misstänkte vid husrannsakan

HEJ En som är misstänkt för ringa narkotikabrott (eget bruk) kan det göras husrannsakan hos men pga av brottets ringa karaktär bör (oftast styrka brottet) denna ske hänsynsfullt anser jag (Polislagen §8) och inte i bostad, dock okej i fordon - Vad anser NI

Lawline svarar

Hej! Som du säger kan det, beroende på omständigheterna, finnas en möjlighet att göra en husrannsakan i detta fall. Lagstöd för detta är 28 kap. 1 § 1 st. rättegångsbalken (1942:740), RB. Enligt lagen spelar det inte någon roll för rätten att utföra en sådan hur allvarligt brottet är, så länge fängelse finns i straffskalan för det aktuella brottet, vilket är fallet för ringa narkotikabrott, se 2 § narkotikastrafflagen (1968:64).

Däremot finns det vissa regler som gäller som delvis handlar om att visa hänsyn, och som alltid är tillämpliga: Husrannsakan får beslutas endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse, 28 kap. 3 a § RB. Vid husrannsakan får olägenhet eller skada inte förorsakas utöver vad som är oundgängligen nödvändigt, och en sådan får inte utan särskilt skäl verkställas mellan klockan nio på kvällen och klockan sex på morgonen. Nämnas kan också att husrannsakan endast får göras hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet, om mycket starka argument talar för detta.

Det saknar således betydelse vad vi på Lawline, eller för den delen vad en polistjänsteman eller en åklagare, har för personliga åsikter; lagen, som alltid och konsekvent ska följas, föreskriver att man ska visa tillbörlig hänsyn vid husrannsakan, oavsett om en sådan sker i bostad eller i fordon.

Lars BålmanRådgivare