FrågaPROCESSRÄTTDomstol26/05/2014

Resning och studentvisum till USA

Hej! Jag har börjat bli intresserad av att åka till USA och studera. Jag har däremot ett litet problem, när jag var 20 dömdes jag för 1 S 1 ST 6 P Narkotikastrafflagen (1968:64) Narkotikabrott vid 3 tillfällen under tiden 2008-01-18 -- 2008-02-08 Villkorlig dom med samhällstjänst femtio timmar. Om fängelse i stället hade valts som påföljd skulle fängelse en månad ha dömts ut.

Jag är nu 27 och inte varit straffad sedan dess och det som skedde var verkligen bara ungdomsstrecket i mitt liv. Finns det någon man kan vända sig till som är expert på visums frågor? Kan man göra något åt domen, få den lindrigare eller i den stilen?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

För att få studentvisum till USA måste du besöka ambassaden i Stockholm för en intervju. Vid ansökan görs en bedömning från fall till fall och en tidigare dom behöver inte utgöra ett definitivt hinder till visum. Du bör vara ärlig och berätta om omständigheterna kring din dom och sedan görs en individuell bedömning av den amerikanska ambassaden. Du bör även kontakta ambassaden om utdrag ur belastningsregistret krävs inför din intervju.

Du frågar även om du kan få din tidigare dom lindrigare. En dom som vunnit laga kraft kan inte överklagas eller ändras. Den möjlighet som står till ditt förfogande är den så kallade extra ordinära rättsmedlet resning. Resning innebär att en dom som vunnit laga kraft kan ändras om det tillkommit nya omständigheter eller bevis som inte var kända när dom avkunnades. Resning beviljas sällan.

Vänligen,

Farhad NiroumandRådgivare