FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/01/2015

Resning med anledning av klander av bodelning

Hej!

Skilde mig 2008 och tror att min exman lurat mig på pengar, kan man göra något i efterhand?

Lawline svarar

Hej!

Vid klander av bodelning gäller att sådan talan ska väckas inom fyra veckor från delgivningen. Din ställda fråga beror därför lite på om bodelningen förrättats av en bodelningsförrättare eller inte. Om så är fallet finns en möjlighet att ansöka om resning hos hovrätten. Resning kan beviljas om det kommit fram nya bevis som sannolikt skulle leda till en annan utgång. Det krävs dessutom att du ska kunna göra sannolikt att du under bodelningen inte hade kunnat åberopa dessa bevis, eller att du haft giltig ursäkt att inte göra det. Generellt kan sägas att kraven för att få resning beviljad är mycket högt ställda. Eftersom jag saknar information om vilka omständigheter det gäller i ditt fall är det svårt att göra en närmare bedömning om dina möjligheter att bli beviljad resning.

Lawline RådgivareRådgivare