FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/05/2015

Resekostnader vid gemensam vårdnad

Hej.

Jag och min Fd man separerade för 2,5 år sedan. Sedan dess har jag gift om mig och flyttat till en annan närliggande ort. Min fråga är nu. Har jag rätt till någon körersättning för att hämta och lämna barnen på hans veckor?

Vi har barnen lika mycket, varannan vecka. Men eftersom han inte har någon bil och menar på att jag valde att byta ort är det jag som ska hämta och lämna vid varje byte. Barnen går kvar i skola på hans ort och på mina veckor kör jag dem varje dag - inga konstigheter men vad gäller vid själva bytesdagen? Är det så att för att jag har flyttat (1.7 mil ) bort så är det alltid jag som ska hämta och lämna varje bytes tillfälle?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om vårdnad, umgänge och boende regleras i 6 kap Föräldrabalken (1949:381) (FB). Av 6 kap 15b § FB framgår att om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Av propositionen till lagen framgår att det för att det skall finnas en skyldighet att bidra till resekostnaderna skall barnet enligt bestämmelsen bo tillsammans med endast den ena av föräldrarna. (se prop. 1997/98:7 s. 118).

Det torde därför inte finnas en skyldighet att bidra med resekostnaderna när ni har gemensam vårdnad och har barnen hos er lika mycket.

Vänligen,

Sedja Abed Ali

Sedja Abed AliRådgivare