Res judicata i mål om vårdand och umgänge?

Hej! Fick för några år sedan dom på umgänge samt vårdnad om min dotter. Nu har förutsättningarna ändrats lite och jag tycker att min dotter och jag idag har möjlighet att ses oftare än vad som var fallet då. Min dotter vill träffa mig också men hennes pappa hänvisar till domen. Min fråga är nu; går det att väcka talan om samma sak igen i domstol? Har läst om res judicata men i familjemål så ändras ju saker snabbt och det är sorgligt för alla inblandade om en dom ska gälla under en så lång tid. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Res judicata, som innebär att ett mål som rör samma sak som redan avgjorts ska avvisas, gäller inte i mål om vårdnad eller umgänge. Detta motiveras av den grundläggande principen om att vårdnads och umgängesfrågan vid varje tidpunkt ska lösas efter vad som är bäst för barnet. Principen om barnets bästa har alltså ansetts viktigare.

Lawline RådgivareRådgivare