FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt12/08/2014

Res judicata

Hej, A gör affärer med B och att B alltid betalar sina fakturor sent. Vid en leverans betalar B sin faktura långt efter sista förfallodatum. A tröttnar och stämmer B på 60 000 kr på grund av att de inte betalat in fakturan i tid. Det blir en huvudförhandling där B nekar att de har gjort den påstådda beställningen. A hittar inte det avgörande bevismaterialet i målet och käromålet ogillas. Kan A, efter att ha funnit bevisen drygt ett halvår senare, göra ny stämningsansökan med samma yttrande?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om ett käromål ogillas och domen inte överklagas inom tre veckor vinner den laga kraft. Konsekvensen av detta blir att rättssaken anses avgjord och inte kan prövas på nytt. Det kan även uttryckas så att domen äger rättskraft (res judicata), vilket framgår av rättegångsbalken (1942:740) (RB) 17 kap. 11 § 1 st. Det bör nämnas att rättskraften är begränsad till "samma sak" och mål som inte faller under detta begrepp kan utan hinder tas upp. Vad som anses vara samma sak är inte otvistigt men jag vill påstå att ett nytt mål mellan samma parter som du beskriver, där det enda nya förhållandet är ny bevisning, måste falla under "samma sak" och därför skulle avvisas av rätten.

Har du fler frågor är du välkommen att ställa dessa här!

MVH

Lawline RådgivareRådgivare