FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/01/2014

Renoveringskostnader tillbaka vid äktenskapsskillnad?

Hej , har en fråga som ja behöver hjälp med , det är så att ja o min fru bor i hus tillsammans , men har nu beslutat att gå isär . Jag är inte inköpt i huset eller står ej på huset . Men har höjt försäljnings värdet massor på de på grund av renoveringar överallt . Finns de någon regel för att få ut något av det eller är allt förgäves ?? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Vad som händer är först och främst beroende på av vilken karaktär huset har. Som huvudregel är all makars egendom giftorättsgods, 7:1 äktenskapsbalken (ÄktB), vilken ingår i en bodelning, 10:1 ÄktB. Då delar du och din fru lika på värdet av huset, oavsett vem som betalat vad, 11:3 ÄktB.

Om huset däremot är enskild egendom blir situationen är annan. Enskild egendom är huset till exempel om ni har äktenskapsförord om det eller om din fru fått det genom gåva eller testamente med villkor om att det ska vara enskild egendom, 7:2 ÄktB. Huset ingår då inte i bodelningen, inte heller det värde som huset kan ha ökat genom renovering.  Om ni inte har någon uttryckligt överenskommelse om att du ska kompenseras för renoveringskostnader är det idag osäkert om du kan ersättas för dem enligt svensk rätt. Den rättslära som ligger närmast att tillämpa är den om obehörig vinst, vilken förutsätter att din fru gjort en obehörig vinst på din bekostnad. Problemet är att då ni var i ett parförhållande vid renoveringarna så krävs det mycket för att vinsten ska anses obehörig, då du också kunnat ta del av den ökade standarden genom att bo där. Vinsten skulle dock kunna vara obehörig t.ex. om renovering skett nära inpå äktenskapskillnaden och du därför inte kunnat dra nytta av den. Det finns dock inget lagstöd eller praxis som säger att principen om obehörig vinst kan tillämpas på familjerättsliga frågor, varför det är långt ifrån säkert att du kan få tillbaka det du lagt ner på renoveringar. Jag skulle därför bedöma dina utsikter att få tillbaka de utgifter du haft för renovering som dåliga om huset är enskild egendom. Det är dock ändå möjligt för dig och din fru att komma överens om att du ska kompenseras, om ni båda tycker det är rimligt och därför kan komma överens om en sådan lösning.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare