Renovering och hyreslagen

härHej!

Vi har en villa som vi hyr ut rum till studenter i. Vi har haft 8 hyresgäster men har nu bara 2 kvar. Vi har beslutat oss för att sälja. dom 2 som är kvar flyttar i mitten av juni . Vi behöver dock renovera i början av maj vilket dom 2 hyresgästerna inte vill att vi gör och hotar med att gå till hyresnämden. Dom säger att vi informerar för sent. Vi Ska renovera i två veckor, och vi har erbjudit dom ersättningsbostad dom två veckorna. Har vi rätten på vår sida? Kan vi börja renovera i början av maj? Vad kan hyresgästföreningen göra åt detta? Eller skulle vi har informerat tidigare som hyresgästerna påstår? Det är köket vi ska renovera. Men vi har som sagt ordnar ersättningsbostad.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline.

Enligt hyreslagen 12:16 p.3 JB har hyresgästen bland annat rätt till nedsättning av hyran i det fall ett men i hyresrätten uppstår, till exempel ifall hyresgästerna inte kan använda köket då det renoveras. Rätten till hyresnedsättning kan avtals bort enligt 12:16 3 st JB, så länge det rör sig om sedvanligt underhåll.

De arbete som kommer att utföras skulle kunna vara att betrakta som förbättringsarbete som ökar bostadens standard enligt 12:18 d JB. Då krävs ett godkännande från hyresgästerna eller hyresnämnden. Eftersom det rör sig om uthyrande av möblerade rum, så krävs emellertid inte ett godkännande från varesig hyresgäst eller hyresnämnd enligt 12:18 g JB.

12:26 JB tar egentligen sikte på den situationen att hyresvärden ska renovera själva bostadsutrymmet (det vill säga det möblerade rummet). Då måste hyresvärden iaktta vissa tidsfrister, och är även begränsad i vilken typ av arbete hyresvärden får göra. Bestämmelsen tar inte sikte på renovering av gemensamma utrymmen, så som köket i detta fall.

Ni har rätt att renovera om ert kök. Ni behöver inte meddela detta i en speciell tid, som hyresgästerna påstår. Den enda konsekvensen av att ni renoverar köket är att ni kan bli skyldiga att sätta ned hyran.

Med vänlig hälsning,

Rådgivare