Renovering av hus som inte är samboegendom

Hej!

Jag har varit sambo med min kille i 8 år. Han köpte hus strax innan vi träffades och 2 år efter det flyttade jag in.

Huset var nästan klart när jag flyttade in men renoveringen och ombyggnationer fortsatte även efter det. Efter min inflyttning renoverade vi kök ( byggde ut och köpte nya köksmöbler för ca 120 000 ), gjorde om badrummet för ca 100 000, byggde om gäststuga och byggde altan för ett antal tusen till. Min sambo bekostade alla dem grejerna , jag hjälpte bara rent fysiskt.

Nu, när vårt förhållande har spruckit och jag är tvungen att leta efter en egen bostad, undrar jag om de ovannämnda sakerna ska delas upp enligt sambolagen. Jag vill veta om jag kan kräva en ekonomisk kompensation som motsvarar 50% av kostnader på ovannämnda saker.

Vore tacksam för ert svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som utgör samboegendom framgår av 3§ och 5§ Sambolagen. Egendom som köpts innan samboskapet utgör normalt inte samboegendom. Huset utgör alltså inte samboegendom om man inte kan göra bedömningen att huset köptes med avsikt att ni skulle bo i det gemensamt. Du har då heller ingen rätt till ersättning för det arbete eller eventuella utgifter du haft i samband med renoveringarna.

Bohag och möbler som ni köpt för gemensam användning utgör samboegendom och ska ingå och fördelas 50/50 om ni gör en bodelning enligt sambolagen.

Johanna GustafssonRådgivare