FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/03/2014

Remunatorisk gåva

Jag undrar om det skulle vara lagligt att utföra en tjänst och inte ta betalt, utan att den som väljer min tjänst får lämna valfri gåva /donation? Om någon kan ge 50 kr, någon annan en present, en tredje ingenting och den fjärde vill ge 2000 kr som tack. Jag har enskild firma och jobbar som terapeut, problemet jag ser är att många vill och skulle behöva komma, många är sjuka, sjukskrivna, har låg inkomst och kan därför inte betala de 400-600 kr jag vanligtvis tar betalt för min tjänst. Funderade på om det var möjligt att avsätta en dag i veckan där jag arbetar ideellt eller tar emot gåvor / donationer. Har läst att gåvoskatten avskaffats, men förstår inte riktigt hur det förhåller sig det där med motprestation osv. Jag motpresterar ju, men de kan ju ge donationen till mig privat... Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det du beskriver kallas för en remunatorisk gåva eftersom den faktiskt utgör ersättning för det arbete/tjänst du utfört - detta gäller oavsett om ersättningen sker i pengar eller fysiska gåvor. Det är mycket riktigt så att gåvor är skattefria för mottagaren. Detta gäller dock endast så länge detta sker i rent ideella sammanhang.

Eftersom gåvorna i sådant fall skulle betraktas som motprestationer är du pliktig att ta upp detta som inkomst i din skattedeklaration.

Se: sid 80 i skatteverkets handbok: https://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000114725/1113237485843/kap07.pdf

Detta påverkar dock inte gåvogivaren på något sätt, utan det är endast du som berörs.

Robin HenningsonRådgivare