Relevans av makes skulder vid bodelning

Hej! Jag står i begrepp att gifta mig och min blivande man har sedan tidigare inkassoskulder. Jag undrar om det på något sätt kan belasta mig och kan äventyra min egen kreditvärdighet.? Kan jag bli tvungen att betala hans skulder? Jag är ensam ägare till hus och sommarstuga, men funderar på att skriva över det som gemensam egendom. Fördelar? Nackdelar? Vad bör jag tänka på så att detta inte påverkar mig negativt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ett giftermål svarar vardera part endast för sina egna skulder. Vid en bodelning räknas dock dessa av mot den partnerns tillgångar. Skulle en bodelning ske är det alltså till din nackdel om din partner har skulder. Det kan lösas genom att skriva äktenskapsförord där ni skriver att husen ska vara din enskilda egendom.

Lawline RådgivareRådgivare