FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/11/2014

Rekvisit för ensam vårdnad

Hej. Har en son på 9 år som jag haft delad vårdnad på i snart 1år. Jag och pappan har haft en del konflikter i början av skillsmässa men det har nu lagt sig. Nu har han ansökt om ensam vårdnad pga att han påstår att jag drar in honom i konflikten. Till saken hör att vi inte har någon konflikt utan samarbetet fungerar bra. Kan ha få ensam vårdnad pga att han tror att jag talar illa om honom? Mvh Maria Olsson

Lawline svarar

Hej!

I vårdnadsärendet är utgångspunkten barnets bästa 6 kap 2 § a Föräldrabalken https://lagen.nu/1949:381#K6. Enligt 6 kap. 2 § är utgångspunkten gemensam vårdnad. Det anses ligga i barnets bästa att det har en relation med båda föräldrarna  (givetvis finns det undantag om en av föräldrarna t.ex. skulle utsätta barnet för fara m.m.).

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna kan en förälder som vill ändra detta ansöka om ensam vårdnad 6 kap. 5 §. Vad som är avgörande vid en sådan bedömning är bl.a. föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet 6 kap. 5 § 2 stycket. Gemensam vårdnad förutsätter normalt att föräldrarna har ett någorlunda konfliktfritt samarbete i frågor som rör barnet. Det innebär inte att föräldrarna alltid måste ha samma uppfattning men de måste kunna hantera sina delade meningar på ett sätt som inte drabbar barnet

Barnets pappa kan inte få vårdnaden om er son enbart för att pappan tror du har pratat illa om honom. Det krävs brister i samarbetet som går ut över barnet. Utgångspunkten är vad som är bäst för barnet och det är en god relation till båda sina föräldrar så ensam vårdnad är något som kräver mycket. Att ha en sådan relation underlättas om föräldrarna kan samarbeta i frågor som rör barnet.

Jennifer RönnerhedRådgivare