Reklamation vid fel på vara.

Hej, min mobil har slutat att fungera. Det har gått fem månader sedan jag köpte den. När jag kommer till butiken säger säljaren att det är jag som har haft sönder den och att hans företag inte är ansvarigt. Hur fungerar konsumentköplagen i detta fall, vem har bevis bördan och hur länge gäller reklamationsrätten?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din mobil har slutat fungera så är det ett fel på varan som du har köpt. Enligt konsumentköplagen (KKL) https://lagen.nu/1990:932 måste du som konsument reklamera varan hos säljaren om du vill få felet avhjälpt eller liknande, 23§ KKL. Reklamationstiden är 3 år men reklamationen måste ske inom skälig tid från det att du upptäckte felet, inom 2 månader räknas alltid som skälig tid. Det finns inga formkrav för en reklamation utan det räcker att, som du gjort, gå till butiken och påtala att din telefon inte fungerar. Normalt sätt har du som konsument bevisbördan för att det är ett fel på produkten som säljaren ska ansvara för men inom de första 6 månaderna gäller en omvänd bevisbörda som innebär att det räcker att du visar att det finns ett fel på telefonen och det blir då upp till säljaren att visa att det är du som har orsakat felet för att säljaren ska slippa ansvara för felet,20a§ KKL.

Du har förmodligen också fått en garanti av säljaren eller tillverkaren, detta är något som säljaren eller tillverkaren lämnar frivilligt och som ligger utanför konsumentköplagens regler men en garanti innebär också att bevisbördan hamnar på säljaren under garantitiden.

Om det konstateras att det är ett fel på varan som säljaren ska ansvara för så har du i första hand rätt till avhjälpande eller omleverans, i andra hand prisavdrag eller hävning av köpet. Du kan även ha rätt till skadestånd för de olägenheter som felet har medfört,22§ KKL.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare