Reklamation - förslitningsavdrag/nyttoavdrag

Hej

Jag köpte en väska för 18 månader sedan som nu gått sönder.

När jag skulle reklamera denna väska till butiken så sa dom att dom skulle dra bort 40% av de ursprungliga värdet för förslitningsavdrag. Får man göra detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp mellan en privatperson och en butik (näringsidkare) ska konsumentköplagen tillämpas, se reklamationsreglerna 16-29 §§. Lagen säger att man har rätt att reklamera en vara om det visar sig vara fel på varan. Ett fel på varan är om varan inte överensstämmer med den art, mängd, kvalitét och/eller andra egenskaper som framkommer i avtalet eller enligt vad som kan förväntas av en sådan typ av vara. Att en väska inte håller längre än 18 månader kan definitivt tyda på att väskans kvalitet inte håller måttet. När man bedömer detta ska man givetvis ta hänsyn till hur mycket man har betalat för väskan samt om det finns något som tyder på att väskan inte har använts på ett sådant sätt som den är ägnad att användas till. Ett exempel på att man inte använt den till vad den är ägnad till kan exempelvis vara om man burit tunga saker i en vanlig handväska, exempelvis dator och tjocka skolböcker, dvs saker som man troligtvis behöver en stabilare ryggsäck för att bära. I ditt fall verkar det dock som att butiken har godtagit att det är ett fel på varan men att de vill dra av ett förslitningsavdrag på väskan.

Om det är fel på varan ska säljaren i första hand reparera felet eller byta ut varan. Om detta inte är möjligt ska säljaren göra ett rimligt prisavdrag, dvs betala tillbaka det köparen betalat för varan. Eftersom att ursprungspriset gäller för en oanvänd vara har säljaren rätt att göra ett förslitningsavdrag eller nyttoavdrag som jag väljer att kalla det för då det låter rimligare. Ett sådant avdrag görs för att du faktiskt har haft nytta av varan i 18 månader innan den gick sönder. Att dra av en del av priset för den tid du felfritt använt väskan är därmed tillåtet.

Hoppas du fick hjälp av mitt svar!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare