Reklamation av trasig jacka efter 2 år. Konsumentköplagen.

Hej,

Jag arbetar i en klädbutik och har idag haft en kund som vill reklamera en jacka hon köpt 2012-09-28 (två år sedan).

Jackan har gått sönder på insidan, nere vid fickan. Det ser ut som hon fastnat i något och rivit sönder tyget.

Dessutom har tappen, som man håller i då man drar upp dragkedjan, trillat av.

Om ni önskar kan jag skicka en bild.

Min fråga är helt enkelt vilka regler gäller. Är jag skyldig att ge kunden en ny jacka?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag antar att kunden är en privatperson, alltså en konsument, och då är det Konsumentköplagen (KKöpL) som blir tillämplig (se 1 §). Enligt 16 § ska en vara vad gäller t ex kvalitet motsvara det som avtalats eller att den är ägnad för de ändamål som varor av samma slag normalt används eller för det särskilda ändamål som köparen avsåg att använda den för om säljaren förstod detta. I ditt fall handlar det om en jacka, så om inget annat avtalats ska den kunna användas så som jackor normalt används. Om kunden köpt jackan för att använda vid skidåkning och ni förstått att det är det kunden tänkt använda jackan till ska den kunna användas för det. Varan är vidare enligt samma paragraf felaktig om den avviker från det som nämnts ovan, eller om säljaren underlåtit att upplysa om något hos varan som köparen hade fog att räkna med att bli upplyst om, eller om varan i något avseende avviker från vad köparen med fog kunder förvänta sig.

I ditt fall handlar det om en jacka där den gått sönder i nederkant på insidan och dragkedjeflärpen lossnat. Hade köparen fog för att förvänta sig att jackan skulle hålla längre än två år blir alltså första frågan. Det går inte ge ett enkelt svar på utan där spelar det in vad det är för jacka, priset och så vidare. Ett fel ska för att varan ska kunna reklameras ha funnits vid avlämnandet, alltså vid köpet, även om det visar sig först senare (20 §). Inom de första 6 månaderna efter köpet finns en bevislättnad för köparen, då felet anses automatiskt förelegat vid köpet om inte säljaren kan bevisa motsatsen (21 §). Efter dessa 6 mån måste köparen bevisa att felet fanns vid köpet.

Kan köparen av jackan bevisa att jackan gått sönder för att den hade en sämre kvalitet än man kan förvänta sig anses varan alltså felaktig. Kunden har reklamerat inom tidsfristen på tre år (23 §), och inget verkar tala för att kunden inte reklamerat inom skälig tid från att felet upptäcktes. Då har köparen enligt 22 § rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller att häva köpet med hänvisning till 23 §, 24 § och 26 - 29 §§. Dessutom har hon rätt till skadestånd med hänvisning till 30- 32 §§.

Att en dragkedjeflärp går sönder efter två år kan nog anses som att den inte hade sådan kvalitet som man kan förvänta sig, då de flesta dragkedjor på jackor håller längre än så. I första hand har köparen vid en reklamation rätt att kräva reparation eller utbyte av varan om det inte innebär oskälig kostnad för säljaren (26 §). Att reparera en dragkedjeflärp kan inte ses som en oskälig kostnad, men att byta ut en hel jacka på grund av en dragkedjeflärp kan nog anses oskäligt att kräva i första ledet. Ni bör alltså laga eller byta dragkedjeflärpen.

Själva skadan på insidan uppfattar du som att kunden fastnat i något och jackan slitits sönder. Om så är fallet innebär det att felet inte förelåg vid avlämnandet, och det är inget fel i varan enligt KKöpL. Under de förutsättningarna är ni inte skyldig att göra någonting. Skulle kunden kunna bevisa att jackan rivits sönder på grund av att kvaliteten på tyget är dåligt är ni skyldiga att endera reparera jackan (avhjälpa felet) eller byta ut jackan och ge kunden en ny jacka. Om reparation eller omleverans inte kan ske inom skälig tid, har köparen rätt till prisavdrag för felet eller häva köpet och få pengarna tillbaka (28 §). Är det din åsikt att skadan är pga att kunden fastnat, kan ni alltså neka reklamation för den skadan. Kunden kan vid missnöje med det beslutet t ex vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en bedömning av nämnden.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare