FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/01/2015

Reklamation av personlig tränare (inköpta timmar)

Hej,

Jag har ett konsumenträttsärende som jag undrar om det kan vara värt att ta in juristhjälp för att lösa.

Jag kontaktade ett företag som tillhandahåller personlig träning för att få ett träningsprogram. Vid det inledande samtalet med coachen påtalade jag att jag hade en nervskada som kraftigt begränsade mina möjligheter att styrketräna. Hans förslag var att jag köpte fem PT-timmar och att vi skulle inleda med ett besök hos deras sjukgymnast för att utröna vad jag kunde göra. Jag betalade in hela summan i förskott och gick till deras lokaler där sjukgymnasten tog emot mig. Denne kom fram till att jag inte kunde träna styrka överhuvudtaget utan endast rehabiliteringsträning var att rekommendera. Konsekvensen var att de andra PT-timmarna sköts obestämt på framtiden. Jag trodde då att jag kunde använda mina inbetalda pengar för sjukgymnastbesöken, men det visade sig att trots att jag skickades dit av PTn och de var i samma lokaler var sjukgymnasten en egen firma. Jag försökte då få tillbaka mina pengar jag betalat in, eftersom jag på deras egen inrådan inte kunde träna nu utan enbart skulle göra rehab. De vägrar ge mig tillbaka mina pengar på oklara grunder, det enda skäl som anges är att det är deras policy. Jag anser att de tagit betalt flr en tjänst som inte utförts och därför har jag rätt till pengarna tillbaka (minus eventuella kostnader för administration som jag kan gå med på att betala). Är detta något ni kan hjälpa mig med eller måste jag lita till ARN? Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Tillhandahållande av tjänster av sådant här slag faller utanför tillämpningsområdet för både konsumentköplagen https://lagen.nu/1990:932 och konsumenttjänstlagen https://lagen.nu/1985:716.

En grundläggande förutsättning för att kunna reklamera köp av olika slag är att man måste påvisa fel i varan eller tjänsten. I ditt fall skulle en sådan möjlighet kanske finnas i att säljaren vilseledda dig i tron om att kostnaden för sjukgymnasten faktiskt kunde täckas av dina inköpa PT-timmar. Det finns såklart en mängd olika sätt att argumentera kring fel i vara/tjänst men utan starka bevis kommer det bli svårt att nå framgång.

Oavsett vilken argumentation du väljer kommer det bli svårt. Min rekommendation är att vända dig till ARN eller annan jurist om du känner att du vill ta nästa steg.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare