Reklamation av jacka

Hej, Jag köpte en vinterjacka för ca 2 månader sedan. Luvan har en avtagbar päls (äkta), vars ena fästknapp som man fäster pälsen på luvan är borta. Pälsen är även sydd invändigt överallt men just i mitten är den plötsligt sydd utvändigt. Detta tycker jag inte är acceptabelt då jackan kostade cirka 3500. Redan nu efter knappt en månads användning har även några dunfjädrar kommit ut, vilket oroar mig med tanke på att den då inte kommer hålla i längden om fjädrar fortsätter att komma ut. Detta kan jag dock inte bevisa. Kan jag ändå reklamera jackan? Vad säger lagen om detta? Det har även blivit ett hål i ena fickan. Med vänliga hälsningar En konsument

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom du är en privatperson som köpt en vara av en näringsidkare är konsumentköplagen tillämplig http://lagen.nu/1990:932 (KKöpL).

Frågan om en vara är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas och säljaren ansvarar för fel som uppkommit vid den tidpunkten även om felet visar sig först senare, 20 § KKöpL. Enligt 20a § KKöpL så ska ett fel som visar sig inom 6 månader från avlämnandet anses ha funnits vid köpet om inte annat visas. Det ligger alltså på säljaren att bevisa att felet på jackan inte kan ha funnits när du köpte den, utan att felet endast beror på ditt slitage. Med hänsyn till pris, felets art och den olika variationen på fel skulle åtminstone jag anse att felet funnits redan vid avlämnandet.

Du måste reklamera omgående eftersom köparen måste lämna säljaren meddelande om felet inom skälig tid från det att hen märkt eller borde ha märkt felet. Reklamation inom två månader efter det att köparen märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid, men man bör skynda sig för att vara på den säkra sidan.

De troligaste påföljderna är att du får en ny jacka eller att de lagar jackan, 26 § KKöpL. Om inte detta är möjligt kan du ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka, 29 § KKöpL.

Lycka till!

Matilda HellströmRådgivare