Reklam för något som är olagligt i Sverige

Hej Lawline

Jag undrar om det är lagligt att göra reklam riktad till personer i Sverige för något som inte är lagligt i Sverige. Jag syftar på att t.ex. cannabis och vissa andra produkter som är narkotikaklassade här är lagligt på vissa håll i världen, vore det då lagligt att göra reklam för att t.ex. besöka en coffee shop i Amsterdam eller att sälja en resa till Holland/Colorado med ett uttalat syfte om att röka på där? Om det av någon anledning är olagligt att uttryckligen erbjuda att konsumera produkten, skulle det vara lagligt för någon att göra reklam för det indirekt - "en resa till Colorado där cannabis är lagligt att röka".

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då cannabis är narkotika återfinns relevanta bestämmelser på området i narkotikastrafflagen. Här anges i 1 § 5 p. (HÄR) att den som "bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel" döms för narkotikabrott till fängelse i högst tre år. Att bjuda ut cannabis till försäljning, förmedla kontakter mellan säljare och köpare eller dylikt genom reklam är alltså straffbart om förfarandet kan anses främja narkotikahandel. Att i Sverige göra reklam för t.ex. en resa till Amsterdam med klart syfte att röka cannabis torde i praktiken vara samma sak som att göra reklam för cannabis vilket inte är tillåtet, detta oavsett att det är tillåtet att röka cannabis i Amsterdam. Reklam riktad mot svensk marknad måste följa svensk lag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare