FrågaARBETSRÄTTArbetsskada 28/06/2016

rehabiliteringsansvar vid tidsbegränsad anställning

Jag har en tidsbegränsad anställning och är pga en arbetsplatsolycka sjukskriven, beräknas bli återställd.

När min sjukskrivning slutar har jag två veckor kvar på min anställning, är min arbetsgivare skyldig att hjälpa mig med rehabilitering under dessa två veckor eller kan jag få hjälp längre?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Arbetsmiljölagen har arbetsgivaren ett rehabiliteringsansvar. Det innebär att arbetsgivaren ska utreda rehabiliteringsbehovet och ha en strategi för hur arbetstagaren ska komma tillbaka i arbetet. Arbetsgivaren måste också så långt som möjligt anpassa arbetsplatsen och arbetsuppgifter efter den skadade/sjuke arbetstagarens förmåga. Att arbetsgivaren skulle vara rehabiliteringsansvarig även efter anställningens slut stöds inte av lagen. Alltså är arbetsgivarens rehabiliteringsansvar begränsad till anställningsförhållandets längd och arbetsgivaren ansvarar inte för din rehabilitering efter att anställningen upphört.

Hoppas du fick svar på din fråga! Med vänliga hälsningar,

Josefin JennerheimRådgivare