Regressrätt och preskription

Jag har sedan lång tid flera skulder som jag och min exmake fick efter en konkurs. Vi är solidariskt betalningsansvariga. Vi har båda löneutmätning. Skulden bör vara slutbetald under nästa år. Till saken hör att min exmake har andra stora skulder vilket gjort att jag betalat och betalar mycket mer till vår gemensamma skuld då hans pengar till stora delar går till hans privata skulder, I dagsläget rör det sig om flera hundra tusen kronor som jag betalat mer. Jag betalar i dagsläget närmare 9000 kr i månaden och han ca 3300 kr. Jag vill göra en regerssfordran gentemot honom och har fått rådet att vänta tills skulden är helt betald, Jag undrar om det ens är möjligt för mig att göra en sådan fordran och om det finns risk för preskribtionstid då skulderna uppstod för så länge sedan. En stor del av skulderna är dessutom ränta på grundkravet då de legat så länge men de är vi ju också skyldiga att betala båda två så det borde väl räknas in. Vad ska jag tänka på när och om jag kan göra denna fordran

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Situationen är alltså att ni är solidariskt ansvariga för en stor summa pengar, och att du betalar betydligt mer än din exmake i månaden. Som sagt blir ju resultatet att du kan göra en regressfordran (om inget annat är sagt, har du rätt att kräva så mycket av honom att han har betalat hälften av lånet).

Preskription inträder som du säkert vet i huvudfallet när en fordran har "legat" i tio år utan att hävdas. Frågan blir alltså när din regressfordran uppkommer. Detta sker ju inte förrän du har betalat mer än "din andel". (Exempelvis: Om ni bland annat har en skuld på 100000 kr och du har betalat 45000 kr har du inte betalat utöver din andel, men om du betalar in ytterligare 15000 kr har det då uppstått en regressrätt på 60000-50000=10000 kr). Detta innebär att din regressrätt inte har uppstått förrän du har betalat "för mycket", och så länge detta inte skedde för över tio år sedan (och utan att du har försökt kräva in din fordran under tiden) är det ingen fara med preskriptionen.

Sammanfattningsvis:
Ni skall ju i princip betala hälften var. När du har betalat mer än så, uppstår en regressfordran. Detta är en ny fordran, som inte är knuten till den gamla. Det tar tio år innan preskription inträder, och så länge du försöker kräva in den och inte bara låter den ligga inträder inte preskriptionen.
Räntan ingår i skulden.

Även jag skulle råda dig att utnyttja din regressrätt när skulderna väl är betalda, eftersom det annars är svårt att veta exakt vilken summa det handlar om. Dessutom kan era borgenärer fortsätta att kräva ut pengar av dig (de får ju så att säga välja vem de vill) tills skulderna är betalda, och då skulle du vara tvungen att hävda din regressrätt mer än en gång.

Lycka till, och hoppas att svaret var till någon hjälp!

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare