FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/08/2017

Regleringar som berör tillgång till toaletter?

Vilka lagar gäller för restauranger eller barer som serverar mat och alkohol när det gäller tillgång till toaletter? Vad gäller för andra verksamheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Tyvärr så är det omöjligt för mig att ge ett exakt svar på vad som gäller då reglerna inte är särskilt tydliga. Dock ska jag försöka ge ett sådant tydligt svar jag kan.

I 35 § Förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd kan det läsas att det ska finnas tillräckligt med toaletter i eller i anslutning med byggnader där människor vistas under en längre tid på dygnet. Vad som menas med tillräckligt antal toaletter finns det ingen vidare vägledning till. Det kan dock vara som så att kommunen har tagit fram direktiv om hur tillgången till toaletter ska se ut. Mitt råd är därmed att ta kontakt med kommunen för att undersöka om kommunen har ställt upp mer specifika krav.

Förordningen gör ingen skillnad på verksamheter som serverar mat och alkohol och verksamheter som har en annan inriktning.

Jag är medveten om att svaret i sig kanske inte gav den tydlighet du önskade men jag hoppas ändå att svaret klargjorde något för dig. Har du någon annan fråga eller önskar ett förtydligande, tveka inte att höra av dig igen!

Mikael JonassonRådgivare