FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/03/2018

Reglering av orättvisa vid bodelning p.g.a. ojämna betalningar för fastighet

Vi är sambos och skall dela på oss. Jag har betalat mer i kontantinsats för vårt gemensamma hus och han har betalat mer i räntor (som han dragit av) och amorteringar på huslånet än jag har gjort. Vi har inget samboavtal.

Hur skall detta regleras.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom ni är sambos så är det sambolagen (SamboL) som ska tillämpas i ert fall. Eftersom ni köpte huset med syfte att använda det som er gemensamma bostad så räknas det som samboegendom (3 § SamboL). Det spelar ingen roll att du har betalat mer i kontantinsats på huset, det spelar inte ens någon roll om du skulle ha betalat hela huset själv. Detsamma gäller avseende vem som har betalat amorteringar eller räntorna på huset, Huset kommer fortfarande vara samboegendom om ni köpt det som gemensam bostad. Vid bodelningen delas all samboegendom lika mellan er (14 § SamboL), vilket innebär att även huset ingår och likadelas. Det finns alltså inget stöd i sambolagen för att reglera det förhållande du pratar om.

Jag skulle istället råda er till att skriva ett skuldebrev på mellanskillnaden på vad du har betalat i kontantinsats och vad hon har betalat i amorteringar/räntor till förmån för dig, förutsatt att det är du som har betalat "för mycket".

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen,

Josefin TjernellRådgivare