FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/04/2017

Reglerat umgänge med förälder

Hej

Om en förälder gick med på en sol placering hos farmor och därefter blivit av med vårdnaden, vad har den för rättigheter då? Det är tidigare bestämt att umgänget ska vara övervakat och up ska lämnas. Har förälder rätt till umgänge utan att dessa krav uppfyllts?

Så tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller omhändertaganden enligt SOL så är huvudregeln alltid att barnets bästa ska vara avgörande i alla beslut, se 1:2, 5:1 SoL. Normalt sett anses det ligga i barnets intresse att behålla kontakten med anhöriga (särskilt föräldrar), men det kan även finnas omständigheter som talar emot en sådan kontakt, exempelvis för det fall barnets behov inte har blivit tillgodosedda hemma. Vid placering utanför hemmet brukar man eftersträva att följa en rad olika principer, däribland anhörigprincipen och närhetsprincipen, se 6:5 SoL.

Socialnämnden får dock bestämma hur umgänget ska vara reglerat, och i förevarande situation är det bl.a övervakat. Umgänget är alltså reglerat och detta ska därmed hållas då Socialnämnden finner att det är vad som är bäst för barnet just nu.

Dock kan det med tiden uppkomma nya omständigheter som föranleder en omprövning och umgänget kan absolut ändras så att det inte är övervakat, exempelvis för det fall föräldrarna verkligen vill bättra sig och ta hand om barnet. Nu vet jag inte alla omständigheter varför det är svårt att dra någon närmre slutsats än så.

Hoppas det var svar på din fråga, hälsningar

Johanna BarfoedRådgivare