FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/11/2015

Reglera uppdelning av framtida försäljningsvinster

Tre personer äger tillsammans en fastighet. 50 , 25 resp 25 %.

Kan av dem satsa kapital för ombyggnation och få reglerat via avtal att värdet av investeringen tillfaller vederbörande vid t ex framtida försäljning?

Mvh Per

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag ser inga hinder mot att upprätta ett avtal av sådan typ. Värt att tänka på i ett sådant fall är att tydligt reglera hur vissa kapitalkostnader i samband med ombyggnader ska påverka försäljningssumman. Exempelvis, ska endast den nominella kostnaden tillfalla den som bekostade ombyggnationen eller ska också viss hänsyn tas till framtida penningvärde? Möjligtvis skulle det vara klokt att reglera så att den värdeförbättring som sker på fastigheten i procentuella mått också speglas i den procentuella uppdelningen av försäljningssumman. Eventuella skatteeffekter kan också tas i beaktande.

Behöver du hjälp med att upprätta ett sådant avtal rekommenderar jag dig att boka tid hos en erfaren jurist inom fastighetsrätt. Lawline samarbetar med specialister inom fastighetsrätt, och du boka tid på ett kontor nära dig via http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Jag önskar dig en trevlig dag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare