Reglera bodelning m.h.a. samboavtal

Vi är sambo, den ena har gått in med kontantinsatsen, båda står på kontraktet och lånet, hur gör vi för att det ska bli rätt vid en eventuell separation för båda parter?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Bestämmelser om sambor regleras i sambolagen. Av er fråga framgår att ni förvärvat bostaden för gemensam användning, vilket innebär att den kommer att utgöra samboegendom. Vid en separation ska bodelning ske, om någon av samborna begär detta. Samboegendom kommer då att delas lika mellan samborna, se 8 §. I ert fall innebär detta att värdet av er bostad kommer att delas lika mellan er, trots att bara en av er har erlagt kontantinsatsen. Tycker man att denna fördelning är orättvis rekommenderar jag starkt att upprätta ett s.k. samboavtal. Med hjälp av ett sådant avtal kan ni komma överens om att sambolagens regler inte ska gälla, samt hur värdet av bostaden ska fördelas mellan er vid en eventuell separation. Vill ni ha hjälp att utforma samboavtalet kan jag rekommendera er Lawlines förmånliga tjänst. Länken hittar ni här.

Hör gärna av er om ni undrar något mer! Lycka till!

Vänligen,

Desirée Wiberg HammarRådgivare