FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/07/2017

Regler om visitation vid fotbollsmatcher

Får man bli visiterad av publikvärdar?

2012-04-16 i ÖVRIGT

FRÅGA

Hej! Innan jag som publik går in till mitt Stockholmsfotbollslags match så visiterar vanliga publikvärdar mig. Vilka befogenheter har dem att visitera mig?.

SVAR

Hej Erik, och tack för din fråga!

Visitering av personer av publikvärdar innan en fotbollsmatch är en intressant fråga. Egentligen har dessa publikvärdar inget laga stöd för att få visitera personer. De kan inte tvinga dig att bli visiterad. Dock är dessa evenemang frivilliga att gå på, och genom att du köper en biljett ingår du i princip ett "avtal" om att bli visiterad. Vill du inte bli visiterad kan de därmed neka dig inträde. Man får dock inte ha diskriminerande regler, som att endast visitera vissa personer som har t.ex. viss sexuell läggning eller viss etnicitet. Antingen visiterar man alla eller ingen.

Med vänliga hälsingar

Kajsa Holm

Hej!

Denna fråga ställdes för några år sedan och gäller även idag.

Min fråga är, vad de har för lag att luta sig mot om jag som "gäst" struntar i att de nekar mig tillträde och går in iaf, vilket lagstöd kan de använda för att få ut mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arrangören kommer att ha stöd i sina egna ordningsregler och till viss del i lag. Som det står i det tidigare svaret ingår du i princip ett "avtal" om att bli visiterad när du köper biljetten. På samma sätt binder du dig också att följa de ordningsregler som gäller vid matchen. Ordningsreglerna brukar finnas både på biljetten och vid entréerna till arenan.

Svenska fotbollsförbundet ställer vissa krav på vad klubbar i allsvenskan och superettan ska ha för ordningsregler. Det ska bland annat framgå att personer som vägrar underkasta sig visitation kommer avhysas från arenan samt riskerar att avstängas från samtliga elitfotbollsarenor och anmälas till allmän åklagare enligt lag om tillträdesförbud vid idrottsarrangemang. Det är dock ett minimikrav och en del klubbar har strängare ordningsregler vid sina matcher.

Det skulle också kunna utgöra en ordningsstörning att gå in på matchen trots att du blivit nekad tillträde. En polis eller ordningsvakt kan då be dig lämna arenan eller handgripligen föra ut dig därifrån enligt polislagen 13 §.

Att gå in på matchen utan att underkasta dig visitation och trots att du blivit nekad inträde är alltså en mindre bra idé. Konsekvenserna kan bli mer långtgående än att du bara måste lämna arenan den dagen och du kanske inte kommer vara välkommen på kommande matcher.

Hoppas detta svarade på din fråga.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare