Regler och krav för ensam vårdnad

Hejsan!

Jag undrar vad det är för regler och krav som måste vara godkända för att få ensamvårdnad av ett barn.

Vilka styr detta? Är det socialstyrelsen i respektive kommun? Givetvis förstår jag att det ska vara noggrant utrett och varje nämnd måste gå igenom det, så det blir korrekta beslut. Men vad är det som tar dessa ärenden så lång tid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går inte att exakt säga vad det är för regler och krav som måste vara uppfyllda för att ena föräldern ska få ensam vårdnad. Det är domstolen som bestämmer om ensam vårdnad ska tilldelas ena föräldern, varför en stämningsansökan måste skickas in till tingsrätten. Föräldern som vill ha ensam vårdnad måste ange grunder och bevisning i sin stämning som sedan prövas i en rättegång.

När rätten fattar dom i frågor som rör ensam vårdnad måste den beakta barnets bästa enligt 6 kap. 2 a § föräldrabalken. Barn ska ha rätt till omvårdnad och trygghet av båda sina föräldrar varför rätten eftersträvar delad vårdnad i förstahand. Är det däremot så att delad vårdnad är till nackdel för barnet med hänsyn till bl.a. grova samarbetssvårigheter, risk för misshandel av barnet eller någon annan i familjen, någon av föräldrarna har alkoholproblem, risk för kriminalitet m.m. Listan kan göras lång men kortfattat så ska En kunna styrka att barnets bästa äventyras genom delad vårdnad varför En själv ska vårdnaden.

Socialen har en stor betydelse i frågor som rör vårdnad eftersom de oftast lämnar sina synpunkter i dessa typer av ärenden. Du som förälder kan vända dig till dem för en utredning av barnets levnadssituation. Du tillsammans med barnets mamma/pappa har även rätt till samtal med socialen för att få eran gemensamma vårdnad att fungera om ni exempelvis har samarbetssvårigheter.

Det som tar tid med dessa typer av ärenden går inte att svara på eftersom det kan se olika ut för alla. Däremot kan det vara så att fråga om brott måste utredas parallellt med dessa ärenden eftersom det ligger till grund för önskan om ensam vårdnad. Det kan även vara så att rätten väntar på att socialen ska utreda något.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare