Regler kring inneboende och andrahandsuthyrning

Gäller regler kring andrahandsuthyrning/inneboende

Bor i en etta med sovalkov 47kvm. Har jag rätt enligt hyreslagen att ha en inneboende i lgh? Har hört att i en etta kan man inte ha inneboende då man räknar att man behöver hela lgh för sig själv.

Har man "rätt" att hyra ut i andra hand om man vill prova att bo tillsammans med sin kille? Hur lång tid i så fall?

Lawline svarar

Hej

För inneboende krävs inget tillstånd av hyresvärden. Man måste dock göra en gränsdragning för vad som klassas som inneboende och när det i själva verket rör andrahandsuthyrning. Om upplägget innebär att den "inneboende" får använda lägenheten "självständigt", d.v.s. att du inte har fri tillgång till lägenheten och har din fasta bostadspunkt där rör det sig om andrahandsuthyrning och för detta krävs hyresvärdens tillstånd. Om du vill prova att bo tillsammans med din partner och värden säger nej till andrahandsuthyrning kan du ansöka om tillstånd för detta hos hyresnämnden. Att prova bo tillsammans med sin partner är ett av de godtagbara skäl för andrahandsuthyrning som hyresnämnden listar på sin hemsida.

Victor SundhRådgivare