FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/01/2015

Registrering av inkommen handling

Hej,

Hur tolkas egentligen det att en inkommen handling ska registreras inom 24 timmar? Är det inom ett dygn eller menas inom 24 arbetstimmar vilket då kan betyda inom 3 dagar?

Tacksam för förtydligande!

Med vänliga hälsningar

Anneli

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Allmänna handlingars offentlighet regleras av Tryckfrihetsförordningen 2 Kap. En handling anses enligt 2 kap. 6§ som inkommen när den kommit till myndigheten, alltså direkt när den finns hos myndigheten. Att diarieförs eller inte har ingen betydelse. Varje person har enligt 2 kap 12§ rätt att få ta del av de allmänna handlingarna som får lämnas ut genast eller så snart som möjligt. Om handlingen får lämnas ut eller inte avgörs av om den är sekretessbelagd.

Med bakgrund av detta menar jag att de 24 timmar som du undrar om, ska tolkas som just 24 timmar och inte tre arbetsdagar. Inom 24 timmar är det möjligt att registrera en uppgift för att kunna sekretesspröva den. Något som kan medge en längre registreringstid är ex helger och röda dagar då verksamheten inte är öppen, se Förvaltningslag 4§

Här hittar du länkar till tryckfrihetsförordningen https://lagen.nu/1949:105 och förvaltningslagen https://lagen.nu/1986:223

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare