Registrering av enskild egendom

Måste en enskild egendom registreras för att vara giltig?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att göra egendom till enskild egendom, och inte giftorättsgods, måste du skriva in att just den egendomen ska vara enskild i ett äktenskapsförord (7 kap 2 § 1p. ÄktB).

Ett äktenskapsförord har tre stycken krav som alla ska vara uppfyllda för att det ska vara giltigt, 7 kap 3 § ÄktB:

- Det måste vara skriftligt
- Det ska undertecknas/signeras av båda makarna
- Det ska lämnas in och registreras hos Skatteverket

Här är en länk från Skatteverkets hemsida där det står hur du ska gå tillväga för att registrera ett äktenskapsförord.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare