FrågaPROCESSRÄTTDomstol17/12/2014

Registrering av dom genom stadfästelse

Hej!

Har en fråga gällande tvistemål. Om man medgett skuld och fått en såkallad vanlig dom "stadsfäst" dom hamnar den då i någon form av register?! Tex vanliga register, belastningsregister osv? Eller är det bara i tingsrättens register?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett tvistemål kan avgöras genom en dom om stadfästelse, se 17:6 rättegångsbalken. Denna stadfästelse är verkställbar på samma sätt som en lagakraftvunnen dom enligt 3:1 utsökningsbalken. Registrering ska ske över alla mål vid en domstol enligt 6:1 rättegångsbalken, och allmänna handlingar är som huvudregel offentliga i Sverige. Detta innebär att den som vill kommer kunna begära ut domen från domstolen. Däremot hamnar domen inte i belastningsregistret, i detta förekommer endast registrering vad gäller brottmål. Det som kommer hända med domen är att den finns i domstolens register och kan begäras ut som en allmän handling, men den kommer inte att förekomma i belastningsregister eller liknande.

Med vänliga hälsningar

Anna BerglundRådgivare