Registrering av bodelningshandling

Hej!

Min man och jag ansökte om äktenskapsskillnad i höstas och prövotiden är över och vi kommer att fullfölja skilsmässan.

I höstas sålde vi vårt gemensamma hus. Vi löste då in gemensamma skulder och delade 50/50 på de vinstpengar som blev kvar efter försäljningen. Vi har båda också skattat av reavinsten. Vi har inte haft något eget sparande under äktenskapet och det vi sparat gemensamt har vi redan delat upp 50/50.

Vi flyttade isär i vintras och delade då upp allt bohag mellan oss så att det skulle passa våra nya boenden. Vi gjorde vissa värderingar så att en inte fick med sig allt och den andra inget. VI skrev papper på allt vi kom överensom och signerade dem dessutom för att ha det hela på pränt.

Det har varit en väldig odramatisk process och allt har gått rätt till känner vi båda. Dock är vi osäkra på bodelningen... Hur vi ska registrera bodelningen? För det har vi hört att man bör göra när man skiljer sig. Vad ska man då skriva i en sådan handling? Kan vi göra detta själva? Var och hur registrerar vi den?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågor om äktenskapsskillnad behandlas i Äktenskapsbalken, som du hittar https://lagen.nu/1987:230.

I Äktenskapsbalken 13:6 anges att en bodelningshandling får registreras hos Skatteverket. En bodelningshandling kan alltså registreras, men det finns inget krav på att det ska ske. När en bodelningshandling registreras hos Skatteverket kommer den att kungöras och bli gällande mot era borgenärer (långivare). Det kan vara en fördel att registrera bodelningshandlingen då det kan minska risken för framtida tvister, då den uppdelning av egendom ni kommit överens om registreras.

Det finns ingen särskild blankett för bodelningshandlingen, men det som ska framgå av handlingen är den egendomsuppdelning ni har kommit överens om. Handlingen ska registreras hos Skatteverket. Praktisk information om hur ni ska gå till väga hittar du här och här.

Om ni behöver hjälp av en jurist med att upprätta bodelningshandlingen kan ni boka ett möte på lawline.se/boka.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare