Registrering av äktenskap

Hej! Jag och min fru har ansökt om uppehållstillstånd för min fru 2016-05-17

Hon har varit på intervju 2017-02-03 vi har skickat in passtämplar flygbiljetter och många bilder till Migrationsverket , vi har inte behövt komplettera ansökan, väntar fortfarande på att vi ska få nån handläggare. Min fråga är, är det viktigt att man registrerar äktenskapet även här Sverige? Jag har blivit dömd till böter och samhällstjänst kan det påverka vårt ärende på nåt sätt, tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 1 kap. 7 § Lag (1904:26 s. 1) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap) (IÄL)erkänns äktenskap som är giltiga i den stat där de ingicks även i Sverige. Förutsatt att ert äktenskap är giltigt i hemlandet är det alltså även giltigt i Sverige och det saknas därför anledning att registrera det här. Att du blivit dömd till böter och samhällstjänst påverkar inte denna fråga,

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare