Regeln om förklaringsmisstag

Har köpt en produkt På en internet sida. Överst i beskrivning stod priset fn inte klart längst ner pris 1 kr och köpknapp. Jag köpte produkten och fick en orderbekräftelse på det hela skickat till min mail. Betalade sedan produkten inkl frakt. När jag nu mailat och frågat när min produkt kommer fick jag till svar att det förstår du väl att du inte kan få en motorcykel för en krona. Varpå jag svarade att jo eftersom jag har en orderbekräftelse på en sån och om det inte skulle gå att köpa den så borde den inte hamna i varukorgen. Står även i köp och leveransvillkoren att angivna priser är totalpris inkl moms. Och lite längre ner,

Vid beställning träffas avtal om köp när nordic bekräftat din order genom en orderbekräftelse

Vem har rätt? Företaget eller jag ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Även om ni till synes har fullbordat era prestationer enligt avtal, talar mycket för att säljaren inte är bunden av det pris som angavs på hemsidan. I 32 § avtalslagen stadgas regeln om förklaringsmisstag. Om du insåg det felaktiga priset eller om du borde ha insett det, så är inte säljaren bunden av det felaktiga priset. Avtalet förklaras då ogiltigt och du får dina pengar tillbaka som du har erlagt. Att du fick en orderbekräftelse bör inte tillmätas någon betydelse; det sker ju automatiskt utan säljarens påverkan.

Mycket talar för att du borde ha insett att en motorcykel säljs för mer än en krona. Det som talar för din sida är om alla produkter på hemsidan såldes för liknande summa. Jag rekommenderar en helhetsbedömning av säljarens verksamhet för att jämföra priserna. Utgångspunkten bör vara att säljaren har rätt. Du måste kunna bryta presumtion om du framgångsrikt ska övertyga företaget eller domstolen om att du inte borde ha insett det felaktiga priset (d.v.s. att du var i god tro).

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare