FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt06/01/2018

Rättsvetenskapliga teorier och användning

Hej jag skulle gärna vilja veta vad är skillnaden på rättspositivismen och naturrätten och när gäller de och hur vet man vilken man ska utgå ifrån i olika situationer ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Naturrätten är en rättslära som menar på att det finns rättsliga principer som kommer från naturens egna ordning och sedan införts i människans natur. Denna teori menar att det alltså finns rättsliga principer som står över människans lagstiftning.

Rättspositivismen menar däremot att de stiftade lagarna är bindande oavsett olika etiska värderingar som inte överensstämmer och de uppfattas som orättvisa.

Den stora skillnaden blir att rättspositivismen menar att rätten inte kommer från en universell och evig moral utan ser istället rätten som en konstruktion.

Dessa används i olika rättsvetenskapliga sammanhang beroende på vad man vill belysa i en viss fråga. Den senare delen av din fråga är alltså för knepig för mig att svara på generellt såhär men jag hoppas att du ändå har fått vägledning i din fråga!

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare