Rättsverkningar av enskild egendom

Vi är ett par som båda varit gifta tidigare med barn i resp. äktenskap. Vi flyttade ihop i en fastighet för 4 år sedan som jag köpte, dvs betalade kontantinsats för sparade pengar och tog ett lån som står på mig. Jag står som ensam ägare av fastigheten. Detta pga skilda ekonomiska förutsättningar.

Vi är nu sedan 2 år gifta och delar på allt ekonomiskt utifrån våra ekonomiska förutsättningar idag, jag jobbar och min fru är arbetslös för tillfället.

- Hur betraktas fastigheten vid en ev. skilsmässa ?

,enskild egendom eller giftorättsgods eller annat sätt ?

- Jag vill inte att min fru skall ha halva huset vid en ev. skilsmässa men däremot kunna bo kvar, och mina barn ärva mig, eller hälften av vårt gemensamma?, om jag skulle dö.

- Behöver vi skriva något äktenskapsförord eller reglerar lagen detta ?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller fastigheten är den, likt all egendom inom ett äktenskap, som huvudregel giftorättsgods enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 1 §. Fastigheten kan bli enskild egendom enligt ÄktB 7 kap. 2 §, främst genom ett äktenskapsförord som ni registrerar hos Skatteverket. Om fastigheten är giftorättsgods vid eventuell skilsmässa delas värdet lika mellan makarna och om det är enskild egendom går hela värdet till ägaren. Om fastigheten är enskild egendom kan din fru inte tilldelas fastigheten vid fördelningen på lotter mot avräkning, se ÄktB 11 kap. 8 §. Om du vill att hon i ett sådant fall ska kunna bo kvar behöver det ske genom en överlåtelse på annat sätt.

För det fall att du skulle avlida kommer bodelning att ske där fastigheten ingår eller ej beroende på hur ni gör med äktenskapsförordet. Vad som händer ifråga om arv regleras främst i ärvdabalken (ÄB) 3 kap. 1 §. Dina barn sedan tidigare äktenskap (särkullbarn) samt eventuella testamentstagare ärver ur din kvarlåtenskap före din fru, och om fastigheten är enskild egendom kommer den att tillfalla dina särkullbarn om du inte testamenterar den till din fru.

Jag hoppas att svaret är er till hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare