Rättsverkan av testamente om testamentstagaren avlider före testator

Min svärmors sambo har testamenterat allt till henne vid sin bortgång. Vad händer om svärmor avlider först, d.v.s. vem ärver då. Min svärmors sambo har endast en halvbror kvar i livet. Det är han själv som vill veta vad som gäller om fallet skulle bli så,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Den situationen att en testamentstagare skulle avlida innan testator, det vill säga din svärmors sambo, är delvis reglerad i 11 kapitlet 6 § Ärvdabalken. Där sägs att testamentstagarens avkomlingar träder i testamentstagarens ställe, det vill säga får rätt till den testamenterade egendomen, förutsatt att dessa haft rätt att få arv efter testatorn. Denna rätt för testamentstagarens avkomlingar kallas för representationsrätt.

Då din svärmor och hennes sambo, såvitt jag förstår omständigheterna, inte har några barn tillsammans, så verkar det som att din svärmors avkomlingar inte är släkt med sambon. Enligt 11 kapitlet 6 § Ärvdabalken skulle därför den testamenterade egendomen i stället tillfalla sambons släktingar, det vill säga halvbrodern.

Nu har emellertid högsta domstolen i rättsfallen NJA 1991 s. 152 valt att utsträcka representationsrätten ännu längre än som sägs i 11 kapitlet 6 § Ärvdabalken.

Enligt detta rättsfall kan slutsatsen dras att din svärmors släktingar (eller någon annan person) kan få rätten till den testamenterade egendomen om sambon då denne upprättade testamentet ville att din svärmors släktingar (eller den person som sambon ville) och inte dennes halvbror skulle få träda i din svärmors ställe vad gäller rätten till den testamenterade egendomen om hon skulle avlida först.

Din svärmors sambos vilja vid upprättandet av testamentet och huruvida viljan kan bevisas är med andra ord avgörande för vem som får rätt till den testamenterade egendomen, jämför 11 kapitlet 1 § Ärvdabalken

Om bevisning för en sådan vilja inte finns men din svärmors sambo inte vill att dennes halvbror ska ärva den testamenterade egendomen så kan sambon enligt 10 kapitlet 6 § Ärvdabalken välja att göra ett tillägg till testamentet som föreskriver att din svärmors släktingar (eller den person som din svärmors sambo vill) får rätt till den testamenterade egendomen om din svärmor skulle avlida före sambon. Förutsatt att ändringen av testamentet uppfyller de krav som ställs på testamenten enligt 10 kapitlet 1 § Ärvdabalken, det vill säga att testamentet undertecknas av testator då tilläggen görs och att undertecknandet görs i närvaro av två vittnen som är godkända enligt 10 kapitlet 4 § Ärvdabalken, så bör detta ge din svärmors släktingar (eller den person som din sambo vill) rätt till den testamenterade egendomen om din svärmor skulle dö före sambon.

Hoppas att detta kan ge någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare