Den rättsliga betydelsen av fel i reklamutskick

Om en butik gjort ett reklamblad och glömt att sätta kr eller euro efter summan. Vad gäller då?

Kan man betala i 200 lire eller kvitton?!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Eftersom reklamutskick i regel ej riktas till en (tillräckligt) bestämd adressat är de vare sig att betrakta som anbud eller uppfordran att avge anbud, varav följer att de i sig saknar annan verkan än att informera om ett erbjudande. Detta är vidare en konsekvens av att en person som köper en vara i en butik själv anses avge ett anbud som det står kassören eller liknande fritt att acceptera. Även felmärkningar i en butik är därför utan betydelse i rättsligt hänseende innan det att ett avtal ingåtts.

Skulle det av ett avtal som slutits ej framgå i vilken valuta betalning skall erläggas blir det ytterst fråga om att tolka avtalet. I de fall avtal ingås på en svensk marknad i Sverige får i avsaknad av avvikande sedvana eller särskilda omständigheter presumtionen sägas vara att priset avser betalning i svenska kronor eftersom detta om inte annat är att vänta. Denna tes stöds även av att endast den som varit i god tro ifråga om motpartens förklaringsmisstag kan åberopa vad som därigenom blivit del av avtalet men inte varit avsett (jfr. 32 § avtalslagen).

Att misstag begåtts vid författandet av ett utskick saknar således som huvudregel avtalsrättslig betydelse.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare