Rättsligt ansvar för sambo?

Jag funderar på att skaffa s.k. sambovisum till min pojkvän som inte har uppehållstillstånd i Sverige. Min fråga är bara: är jag på något sätt juridiskt ansvarig för någon jag är registrerad som sambo med? Om han begår ett brott, blir arbetslös, sjuk, el.dyl. - är jag på något sätt betalningsskyldig för honom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Du har inget rättsligt ansvar för din sambo. Sambor räknas, till skillnad från gifta, inte som en familj juridiskt sett. Vid äktenskap finns det ett regelsystem som skyddar den ekonomiskt svagare parten. Det föreligger bland annat underhållsskyldighet makarna emellan, vilket regleras i 6:1 äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#A3). Motsvarande reglering för sambor finns inte. Det enda som sambolagen reglerar är att parterna kan begära bodelning av den gemensamma bostaden och bohaget vid samboförhållandets upplösning, se 3 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). Oavsett civilstatus kan du inte bli ansvarig för ett brott som din partner begått. Var och en är även personligt betalningsansvarig för sina skulder.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare