FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp28/04/2015

Rättshjälp vid prövning i HD

Vilken rättshjälp kan man få vid prövning i HD, oavsett utgången och hur fungerar det om man får ett prövningstillstånd?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till LAWLINE med din fråga.

De aktuella reglerna beträffande rättshjälp uttrycks i Rättshjälpslagen (som du finner här: https://lagen.nu/1996:1619). I nämnda lag stadgas att rättshjälp får beviljas förutsatt att ett antal uppställda villkor är uppfyllda. Till att börja med krävs att rådgivning lämnas i angelägenheten av en advokat eller biträdande jurist på en advokatbyrå. Denna rådgivning ska vara i minst 1 timme och högst 2 timmar och finansieras av den som söker rådgivningen– avgiften kan dock sättas ned till hälften om den rättssökandes ekonomiska förhållanden ger anledning till det. Har rådgivning skett i enlighet med det ovanstående kan en ansökan om rättshjälp göras.

För att rättshjälp dock ska beviljas krävs att den sökandes ekonomiska underlag inte överstiger 260 000 kr, det finner du i 6 § samma lag. Med ekonomiskt underlag avses den sökandes beräknade årsinkomst sedan hänsyn tagits till underhållsskyldighet, förmögenhetsförhållanden och skuldsättning. Med tanke på den knappa information som förmedlats kan jag omöjligt veta om ni befinner er över eller under denna spärr, men för enkelhetens skull utgår jag från att ni uppfyller det ekonomiska krav som ställs för rättshjälp.

Vidare görs gällande att rättshjälp endast får beviljas om den sökande är i behov av juridiskt biträde utöver rådgivning och detta behov inte kan tillgodoses på något annat vis. D.v.s. om er angelägenhet är av sådan beskaffenhet att hjälp genom offentlig försvarare kan komma i fråga, då utesluts er möjlighet till rättshjälp.

Slutligen stadgas det i lagen att rättshjälp endast får beviljas om det till angelägenhetens art, betydelse, tvisteföremålets värde och omständigheterna i övrigt är rimligt att staten bidrar till kostnaderna. Som tidigare nämnt kan jag inte med säkerhet säga att er angelägenhet uppfyller de krav som ställs, med tanke på att jag inte vet vad ärendet berör, men för er egen förståelse vore det av intresse att beakta vad som står föreskrivet. Det är även värt att notera att inte samtliga angelägenheter omfattas av rätten till rättshjälp. 10§ i rättshjälpslagen (som du finner här: https://lagen.nu/1996:1619#P10S1) föreskriver punktvis vilka begränsningar som föreligger, samt vilka ärenden som inte omfattas av rätten.

Om vi nu ponerar att ni beviljas rättshjälp så innebär detta rent konkret att staten betalar kostnaderna för ett rättshjälpsbiträde. Förmånen av rättshjälpsbiträde omfattar ersättning för arbete i högst 100 timmar. Domstolen får dock besluta att arbetstimmarna ska överstiga 100 timmar om det finns skäl för det. Rättshjälpen omfattar även de kostnader som uppkommer i samband med utredning och bevisning. Vad gäller utredningen får kostnaderna för detta inte överstiga 10 000 kr. Även ansökningsavgifter omfattas av rättshjälpen. Om ni mot förmodan beviljas rättshjälp efter att betalning erlagts, ska denna avgift betalas tillbaka till er.

Det är även viktigt att ha i åtanke att rättshjälpen endast omfattar kostnader gentemot en själv. Om domstolen skulle döma till er nackdel så innebär detta att ni, och inte rättshjälpen, får stå för motpartens rättegångskostnader.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare