FrågaFAMILJERÄTTGod man18/01/2018

Rättshandlingsförmåga vid Alzheimers

Mamma och pappa är gifta och har två barn (jag och min syster). Pappa går bort och mamma ärver ju allt. Bilen som de har får hon inte äga då hon inte har kortkort. Kan min syster och jag ärva bilen trots att mamma fortfarande är i livet? Till saken hör att min mamma har en Alzeimerdisgnos och kan inte skriva på något.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag bemöta det faktum att din mamma inte har något körkort. Detta faktum är inte en omständighet som betyder att hon inte kan stå som ägare av bilen. Att hon saknar körkort innebär alltså inte att hon inte får lov att äga bilen, endast att hon inte får lov att använda den.

När det kommer till hennes Alzheimers så krävs det en medicinsk bedömning för att avgöra huruvida hon är förmögen att själv bevaka sin rätt. Finner man att hon saknar denna förmåga så kan ni ansöka om att en god man ska förordnas för henne, 11 kap. 4 § Föräldrabalken. En god man kan sedan godkänna överlåtelsen av bilen till dig och din syster om denne anser detta ligga i din mors intresse.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare