FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/09/2015

Rättsförhållandet mellan grannar, 3 kap. jordabalken.

En gren av vår hängbjörk har vuxit så att den skuggar grannens trädgårdsland. För att kapa grenen måste vi anlita en arborist. Vem skall betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Rättsförhållandet mellan grannar regleras i 3 kap. jordabalken. Av 3 kap. 2 § JB framgår att "Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom." Om jag har uppfattat din fråga rätt tränger dock inte grenen från er hängbjörk in på er grannes tomt, utan skuggar endast grannens trädgårdsland. Mot bakgrund av detta har ni ingen skyldighet att gå med på att grenen kapas. Om ni ändå går med på detta är det enligt min mening rimligt att grannen står för kostnaden att kapa grenen.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare